Tips för bättre självkänsla


Om man har låg självkänsla fastnar man lätt i negativa tankar om hur dålig man är. När man har tankar om att man är dålig kan man försöka bryta dem genom att fråga sig själv: hjälper det mig att tänka så här? Är det verkligen sant att jag inte är bra på någonting

Man kan försöka vara extra modig och våga lite mer: våga stå för vad man tycker, våga fråga om sånt man inte vet, våga göra bort sig och våga bjuda på sig själv.
Man kan umgås med personer som man är bekväm med och känner sig trygg med.

Man kan bli bättre på att ta emot beröm och komplimanger. Istället för att tycka att det känns pinsamt, kan man ta ett djupt andetag, säga tack och låta det som personen säger sjunka in och tillåta sig att vara glad för det.

Sätt upp mål för din dag, till exempel att du ska göra något som du tycker om eller något som du aldrig har gjort förut och strunta i om det gick bra eller dåligt, blev fult eller fint.



Kom igen nu brudar och killar, bättre självkänsla NU KÖR VI PÅ DEN STILEN :D

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Hej,Tack för tipsen>!!!

Jag har världens sämsta självkänsla o jag känner mig så värdelös så i skolan är jag själv på rasterna o sitter o gråter i en korridor där ingen är för att jag känner att ingen vill prata med mig för att jag är världelös o ful osv.

Jag vågar inte säga nåt på lektionen för att jag vill inte att andra ska kolla på mig hur ful jag är. Pratar aldrig med min mentor om jag inte är tvungen(jag har allergier som gör att jag inte kan andas o vi måste ringa ambulans) o jag frågar aldrig om hjälp på lektionen. På utvecklingsamtalet gjorde vi en plan att jag skulle fråga om hjälp på lektionerna o räcka upp handen om jag kan svaret minst 2gånger per lektion men jag kan inte vågar inte jag säger aldrig till när jag inte kan andas o lärarna vet när jag inte kan andas för att jag får panik vet du hur jag kan våga o få bättre självkänsla o så. Vill gärna att du svarar tack läser din blogg den är bra:)

2011-06-13 @ 01:49:41
Postat av: Anonym

måste säga att du är otroligt mogen för din ålder! keep up the good work!

2011-07-10 @ 20:14:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0