Bättre självkänsla

Om man har låg självkänsla fastnar man lätt i negativa tankar om hur dålig man är. När man har tankar om att man är dålig kan man försöka bryta dem genom att fråga sig själv: hjälper det mig att tänka så här? Är det verkligen sant att jag inte är bra på någonting? 

Försök vara extra modig och våga lite mer: våga stå för vad man tycker, våga fråga om sånt man inte vet, våga göra bort sig och våga bjuda på sig själv.
Umgås med personer som man är bekväm med och känner sig trygg med. 

Bli bättre på att ta emot beröm och komplimanger. Istället för att tycka att det känns pinsamt, kan man ta ett djupt andetag, säga tack och låta det som personen säger sjunka in och tillåta sig att vara glad för det. 

Ge dig själv uppmuntran och tillåta dig att känna dig nöjd när man till exempel har gjort läxan eller när man har ringt ett samtal som kändes jobbigt.
Man kan vara en bra och stöttande vän och själv välja kompisar som uppmuntrar en och tycker om en för den man är.

Fått många kommentarer om att ni vill ha mera självkänsla/självförtroende tips, så fixade lite nu.. Hoppas det hjälper! Kommer mer senare i veckan :)


Kommentarer
Postat av: LISA

Jag önskar att jag hade bättre självförtroende. Jag har verkligen inget självförtroende alls.. Hatar nästan allt med mig själv. Och jag får aldrig upp det :(

2011-10-14 @ 17:03:03
URL: http://louiseolisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0