Självförtroende


Sluta jämföra dig själv med andra
Alla människor, till och med den som du tror är lyckligast har sina saker att brottas med (så är det att vara människa). Jämför dig bara med dig själv. Andras goda självförtroende kan vara en bild de visar upp.

 Gör en bra övning för självförtroendet
Ta ett papper och penna och skriv ner alla egenskaper du beundrar hos andra. Det kan vara sinne för humor, integritet, ärlighet eller förmåga att tala inför folk. Gör listan så lång du kan. Vet du vad du har fått fram nu: Jo, en lista över vem du själv vill vara. Ta en av egenskaperna varje dag och använd på något sätt. När du har betat av hela listan lovar jag att du kommer att känna dig starkare. Du har övat på att bli mer som du vill vara. Sedan är det bara att fortsätta med det varje dag.

Mät och möt dina rädslor
Alla är rädda för olika saker. Om du skriver ner vad du är rädd för kan du också gradera rädslorna. Gör det från 1-5 där 1 är lite rädd och 5 är mycket rädd. När du skrivit ner dina rädslor är det dags att börja jobba med dem. Börja med att möta dina rädslor på nivå 1 och gör det till ditt jobb att klara av dem minst fem gångar innan du går vidare uppåt. Det här är ett bra sätt att se att du klarar mycket mer än du tror. Skriv ner hur det kändes när du klarade en uppgift. Det är bra eftersom du glömmer bort det annars. Och självförtroendet kommer på köpet.

Ändra dina tankar för att få bättre självförtroende
Börja tänka på saker du lyckats med snarare än att låta ditt huvud förmörkas av allt du tycker att du misslyckats med. Allvarligt talat. Det är ditt jobb att bli din egen bästa vän och inte trycka ner dig själv. När du märker att du börjar trycka ner dig själv, säg stopp och sluta göra det. Efter ett tag kommer du märka att den där tyrannen i ditt huvud tystnar mer och mer.


Kommentarer
Postat av: selma

Jag kollade nyss blogg.se's startsida och du ligger på PLATS 8!! HELT SJUKT, GRATTIS

2011-12-02 @ 12:58:24
Postat av: LIIV - vanlig men unik

bra skrivet!

2011-12-02 @ 13:17:39
URL: http://liivahliin.blogg.se/
Postat av: Tilda

DU ÄR PÅ PLATS NUMMER 8 NU PÅ BLOGG.SE MEST-BESÖKTA-LISTA!!!!!!!!!!!

GRATTIS!

2011-12-02 @ 13:29:55
URL: http://tildaa.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej gumman!

Börjar nästan gråta när jag läser din blogg, du är så stark. Har aldrig sett en så stark person. Fattar inte hur du klarar allt. Först syster, sen pappa & sen mamma. Om det skulle vara jag skulle jag inte kunnat leva. Du är så stark och modig, du är helt otrolig. Måste bara säga det! Du är en kämpe! Helt otrolig tretton årig tjej. ♥

Världens kramar till dig sötnos ♥

2011-12-02 @ 14:02:30
URL: http://emmasotiz.blogg.se/
Postat av: Anonym

du är på plats 8 nu!!! kolla på blogg.se

2011-12-02 @ 14:59:02
Postat av: Emma

Skrev en sak till dig på min blogg så kolla; http://emmasotizblogg.se direktlänk till inlägget;

http://emmasotiz.blogg.se/2011/december/stark-tjej.html#comment

2011-12-02 @ 15:01:42
URL: http://emmasotiz.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag älskar din blogg! Den är så himla bra!! :D

Nu är du på 8 på mest besökta bloggar :D

Ps, suta aldrig blogga!! ;)

2011-12-02 @ 15:11:06
URL: http://mariablevnamnet.blogg.se/
Postat av: anonym

skulle va grymt snällt ifall du kunde svara på denna frågan, de är så att jag har/hade en bästis som jag har gått med i två år och nu går hon i en skola som ligger långt ifrån mig, jag saknar henne sjukt mycket men jag skäms över att folk ska tycka jag är töntig för att jag gråter över de hela tiden..dom jag ugås med nu tycker jämt att jag vill vara ensam men jag vill inte ha kul med någon annan förutom min bästis, jag vill inte glömma henne..men jag vet inte hur jag ska komma över de? kan du ge lite tips? kram

2011-12-02 @ 16:09:35
Postat av: idaq

andra tipset ska ja nog testa nästa gång jag börjar få upp dom dåliga tankarna i huve! :)

2011-12-02 @ 16:26:03
URL: http://idapermaangs.blogg.se/
Postat av: Privat

Har du verkligen haft sex med någon?

2011-12-02 @ 17:56:05
Postat av: selma

hejhej gumman du är så otroligt stark och glad,du ser allt negativt från den positiva sidan,du är tacksam för den du är och mest av allt så ångrar du inte det du gör!du är verkligen en person som inspirerar,någon jag VERKLIGEN vill lära känna!det här är första gången jag läser din blogg,och jag tycker verkligen om den.du berättar om din vardag men du berättar också om det som ligger närmast ditt hjärta,speciellt när det är svårt för dig att minnas de dåliga minnerna.MEN du gör också så att de här minnerna kan lära andra och att så att du lättare kan gå igenom dem.Fotsätt vara stark och glöm aldrig de som fortfarande finns kvar men framför allt glöm aldrig din familj.INSPIRE OTHERS AND BE INSPIRED!!GOOD LUCK TO YOU DARLING!

2012-02-25 @ 13:47:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0