Hur gör man när man förlorat någon?

" Hur gör man för att leva så bra som möjligt när man har förlorat någon? Hur kan du vara så stark? Har du några tips? " Det där är frågor som jag får nästan varje dag, och jag har försökt svara men det är så svårt att skriva sånt och få ut allting i ord, men jag ska göra så gott jag kan!

Det viktigaste man ska tänka på är att det är okej att vara ledsen det är okej att gråta jämt! Ska man stänga inne alla känslor blir det värre sen. Och att gå och prata med en kurrator/sykolog är också jätte bra, det gör jag - för det är så skönt att prata med någon som inte är i familj/släkten. I början kan det kännas jätte konstigt, men det känns bättre efter några gånger, värt att försök i alla fall. Men prata också med dom i familjen, kompisar osv!
Försök att gå upp på morgonen, gå till skolan, var med kompisar - försök ha rutiner det är viktigt, då går dagarna mycket fortare! Jag tycker det är jätte skönt att ha hela veckan planerad, då har jag saker till att se fram emot, men andra tjejer och killar jag pratat med tycker det är skönt att leva i nuet och inte tänka framåt typ idag är idag, imorgon är imorgon. Där kan man välja lite själv hur man är!

Jag har förlorat min pappa, syster och min mamma, men jag står kvar här ändå och kämpar och har ett bra liv, jag vet att ni andra också kan!


Kommentarer
Postat av: Sigrid

Du är ett äkta maskrosbarn! Jag beundrar dig verkligen.

2011-11-21 @ 13:29:09
Postat av: evelinaa'

Uppskattar verkligen din blogg! Det du gör är väldigt starkt och personligt, vilket är bland de bloggar jag "faller" för! Jätte bra kämpat tjejen! (:



btw, tyckte jag såg svar fårn en frågestund att du kollar dina läsares bloggar. Stämmer det? Kanske checka min? ;D



Pussen! :D

2011-11-21 @ 15:41:38
URL: http://evesfoto.webblogg.se/
Postat av: MALIN - BLOGGEN OM MIN STORA DRÖM

Riktigt bra skrivet!

2011-11-21 @ 17:51:40
URL: http://modeapa.blogg.se/
Postat av: j

Gud vad du är stark! beundrar dig verkligen, hur gammal är du? Det går ju riktigt aldrig att säga att man vet hur det känns men, jag vet ungefär hur det känns. Två kompisar till mig gick bort under det här året, min barndomsvän fick leukemi och min mor fick cancer. Min mor överlevde, min barndomskompis kämpar på och ja dom andra gick vidare till ett bättre ställe.. Önskar dig all lycka till, även fast jag vet att det är svårt så blir det bättre. Du verkar riktigt stark! Kram

2011-11-21 @ 20:47:05
URL: http://puervita.blogg.se/
Postat av: Danijel

Du e an fantastisk manniska! Kanner ingen som du facktist! Allt detta hemsaka kommer att gora dig till den starkaste kvinnan i varlden, och du kommer komma extremt langt i livet! igen, du e helt uderbart fantastisk, ar extrems stolt over dig som klarar dig genom det har, Hor av dig om du behover nagot/Love

2011-11-22 @ 11:54:44
URL: http://www.stylebydanijel.com
Postat av: Linda

Du är otrolig! Jag är helt paff över din styrka. You go girl. Kramar

2011-11-22 @ 18:09:08
URL: http://ensamihongkong.blogg.se/
Postat av: Therese

Kämpa på tjejen! Kan inte ens förstå hur du mår, men jag hoppas verkligen att du har vänner och släkt som stöttar dig och att du ändå mår bra trots denna jobbiga livssituation du lever i. Jag är flera år äldre än dig men jag beundrar dig ändå för att du är så stark! Massa pussar och kramar till dig!

2011-11-22 @ 19:27:13
URL: http://thheerese.devote.se
Postat av: Annellisaa

jag vet att du säkert läser det här flera gånger om dagen. Men du är verkligen stark och människor borde verkligen läsa din blogg och ta del av din styrka. jag hade också en hel del händelser i min uppväxt som var oerhört jobbiga. Men jag tror aldrig att jag hade klarat av att förlora mina föräldrar och en av mina syskon. så jag skickar en mega kram till dig. du är fantastisk

2011-11-22 @ 20:04:04
URL: http://annellisaa.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Hej Julia! Hittade precis hit via Blondinbella och har surfat runt en stund på din blogg. Ville bara säga att jag beundrar dig för att du är så stark! Det är svårt att tro att du bara är 13 år, men jag förstår att man växer upp fort av att gå igenom det du har gått igenom. Jag förlorade själv min älskade mamma när jag var 22 år. Då hade hon varit sjuk i cancer i 6 år. Hon var min bästa vän och det går inte en dag utan att jag tänker på henne. Sorgen och saknaden är fortfarande stor men jag har lärt mig leva med den. Kände bara att jag ville skriva några rader eftersom jag kände igen mig i mycket av det du skrivit. Och så skulle jag vilja dela med mig av ett ordpråk som hjälpt mig mycket när det varit som jobbigast: "Våra liv är som solens gång. När det är som mörkast finns det ett löfte om gryning".

2011-11-24 @ 16:35:32
Postat av: matilda

jag vet kanse om du inte vill svara för min pappa har också död men jag vill gjärna ha svar så fort så möjligt men jag har ns börjat läsa din blogg och din blogg är jätte bra men jag skulle gjärna vilja veta hur din mamma,syster och din pappa dog? snälla svara vill gjärna ha ett svar skulle va jätte tacksam då

2011-11-24 @ 17:31:08
Postat av: Maddie Madson

Blir väldigt känslig när jag läser detta och önskar dig all lycka i ditt liv. Du är en stark ung tjej och jag beklagar allt som du har varit med om. Du är en förebild för så många andra och du hjälper andra genom att vara positiv. Och du hjälper framför allt dig själv. Du klarar allt, tvivla aldrig på det. Jag är ännu en gång så ledsen! Sköt om dig tjejen..

2011-11-24 @ 21:22:20
URL: http://lormarks.blogg.se/
Postat av: Erica

Ojj vad du är stark! Det måste vara väldigt tufft. Tycker det är hemskt att du ska få vara med om något sådant! Ingen skall få behöva vara med om något såhär hemskt! Jag beklagar och jag hoppas att du fortsätter vara såhär stark och posetiv!



Jag blev av med min morfar förra året, jag har fortfarande inte släppt det jag är fortfarande lika ledsen som då. Det gjorde mycket för mig :/.



Kram på dig!

2011-11-25 @ 12:43:04
URL: http://gorgeousbejb.blogg.se/
Postat av: Lina

Hejsan! Hittade hit till din blogg precis och har kollat runt ett tag nu.

Har läst dina inlägg om din förlust och måste bara berömma dig över hur stark du är. Inte bara för att du biter ihop och fortsätter leva ett vanligt liv som din familj hade velat att du skulle göra utan också för att du skriver ut det synligt för andra. Jag kan garantera dig att du har hjälpt många att komma en bit i alla fall på vägen till att hantera sin sorg efter att ha förlorat någon och tänt hopp hos ännu flera.

Även om jag kan inte relatera till dina inlägg då jag inte har förlorat någon nära till mig i mitt liv blev jag ändå väldigt rörd och en eller två tårar ville trängas ut när jag läste dina texter. Du är stark och du kan klara allt, tvivla aldrig på dig själv! Jag och många fler beundrar dig verkligen för vad du gör och hur du är som person. Massor av kramar!

2011-11-25 @ 20:41:37
Postat av: sarah

Jag gråter så mycket , jag har världens fetaste klump i halsen, jag fattar inte dehär, det är så sjukt, jag hoppas du får en grym framtid, och jag är så ledsen för din skull, jag önska jag kunde göra något för du verkar vara så himmla underbar, har aldrig någonsin läst om en person som verkar så stark som dig, du är så vacker och du kommer komma långt, det känner man direkt, massa massa massa massa kramar!!!!!

2011-11-25 @ 23:32:39
URL: http://sarahjennifers.blogg.se/
Postat av: Rebecka - med liten i magen

Hejsan! hittade till din blogg av en slump. Jag är helt chockad, vet inte vad jag ska säga.. Men vill i alla fall berätta hur stark jag tycker du är!

Du är så ung men upplevt så mycket, du har upplevt de värsta som kunnat hända dig, men ändå är du så otroligt stark. Jag beundrar verkligen hur stark du är!

Jag hoppas att du får en jättebra framtid och att allting kan bli så bra som de kan bli för dig nu.



Gud va jag beundrar dig!



2011-11-26 @ 00:13:32
URL: http://[email protected]
Postat av: Claudia

Hej! Hittade din blogg lite av en slump idag, och jag måste bara säga hur otroligt imponerad jag blev av dig. Du är otroligt stark, trots att du bara är 13år är du otroligt vuxen. Fortsätt att kämpa på du verkar ha kommit en bra bit på vägen så fortsätt bara. Du är värd ett fantastiskt liv. Kram

2011-12-05 @ 10:49:57
URL: http://carlinc.blogg.se/
Postat av: Alice

Skit bra skrivit !



får jag låna bilden ? <3

2011-12-06 @ 22:23:34
URL: http://alicehjartalice.blogg.se/
Postat av: Klara

/Beundrar dig.

2012-01-11 @ 13:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0