Hur reagerar man?

" Hur ska man ta hand om sin kompis på bästa sätt när någon dött och hon/han är ledsen? Hur reagerar man? *

Jag vet att det är så sjukt svårt för ens kompisar att veta vad man ska säga när man själv förlorat någon, dom flesta är rädda för att det ska bli fel, att man blir ledsen osv! Men istället för att inte säga nånting, så är det bättre att säga nånting. En kram räcker, bara några ord som säger att " jag finns ALLTID om det är något" lyssna ifall den vill prata, hjälpa till med vissa saker osv. Det är det bästa (som jag tyckte när jag fick hjälp av mina kompisar) Stöd behöver man alltid från sina kompisar, speciellt när något hemskt händer. Så var inte rädda, visa att ni bryr er även fast det kan vara svårt, det betyder verkligen


Kommentarer
Postat av: Anonym

kolla din mejl<3.

2012-05-09 @ 13:32:55
URL: http://aileenalami.blogg.se/
Postat av: Julia

Så otrolit sant! håller med dig om precis allt. När min mamma fick bröstcancer i augusti förra året och jag under hela den hösten behövde allt stöd som jag kunde få så fick jag inte det av mina kompisar i skolan. Jag fick stöd men inte den typen av stöd som jag behövde, men oftast så försökte dom iallafall och det är jag ändå väldigt glad för. Fast min förra bästa kompis som sa att hon skulle finnas för mig och stötta mig till 10000 vad som än hände, vände mig ryggen till under den tiden som jag mådde som sämst. Det är nu några månader sedan och jag försöker att glömma det. Men jag har två andra kompisar utanför skolan som verkligen har ställt upp för mig 24/7 under heeela den här perioden. Det är jag otroligt tacksam för!! Men mina kompisar i skolan, dom gjorde så gott som dom kunde och det får jag nog vara glad för. Det var inte alltid dom fanns där när jag mådde dåligt men när dom stöttade mig så försökte dom. Trots att det inte gick så bra, jag vet att dom tyckte att det va otroligt jobbigt. Så jag får vara glad för det som jag fick <3 Men alla ni som har en kompis som på nått sätt mår dåligt, ställ alltid upp för henne eller honom. Visa att ni bryr er och stötta hela tiden! Även om ni inte har nått att säga så sitt bara med och lyssna och ge personen en kram. Det va det som jag själv hade behövt fått. <3 tänker på dig Juliah och du vet att det bara är att maila om du vill. Jag finns här om du vill prata. <3 massor med styrke kramar till dig tjejen! <3

2012-05-09 @ 14:52:44
Postat av: Ellen

Du är så himla underbar! Du är så jävla stark och så awesome! Du är ju ASSNÄLL mot dina läsare här på bloggen och jag tvekar inte att du är det i verkligheten också! Jag tycker du är bäst! Och för det så har jag ett litet ordspråk.



"Att vara stark är att våga hoppas när ens tro är som svagast"



KRAMKRAMKRAMKRAMKRAM!

2012-05-09 @ 15:57:35
Postat av: Tilda

Som sagt, det är ju tanken som räknas :)

Om man råkar säga för mycket eller något som får personen som förlorat någon att bli ledsen, så har man iallafall försökt.. och då vet man ju att den finns iallafall :)

2012-05-09 @ 16:06:38
Postat av: Kajsa

Bra ord :)

2012-05-09 @ 17:01:38
URL: http://strandkajsa.blogg.se/
Postat av: -

du har blivit sämst på att blogga sen du skaffade pokvän!

2012-05-09 @ 17:07:26
Postat av: Jojjo ♥

Hej! Blir du sur eller nått om man har "ofsweden" i sitt bloggnamn? Jag tänkte, jag tog det för det var ett skitbra namn och jag kom inte på nåt annat, äre lugnt? ;)

2012-05-09 @ 17:49:32
URL: http://jojjoofsweden.devote.se
Postat av: Felicia

Måste bara fråga en sak!

Du skriver alltid att du saknar din mamma så himla mycket osv. Saknar du inte din pappa och syster lika mycket som du saknar din mamma? :) Svara gärn <3



Kram!

2012-05-09 @ 18:00:59
Postat av: Lovisa

När min mamma dog fick jag 0% stöd från mina kompisar. Jag har fått klara mig igenom skiten helt själv. Inte äns min pappa eller min bror försöker prata/lyssna. Min mamma dog när 2007 och jag är verkligen inte över det... Bara jag äns tänker på henne börjar jag gråta. Jag beundrar dig för att du har klarat dig så bra Juliah! För att få bort smärtan brukar jag skära mig eller ta sömnpiller, jag beundrar dig också för att du inte har gått så långt som jag och börja skära dig.

2012-05-09 @ 18:25:47
URL: http://doskusiner.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett annat tips är att man finns där för att göra vanliga saker också, som att umgås, gå på nöjesfält, shoppa, fika, gå på bio, cykla, träna, ha picknick eller något annat roligt. Få skratta av sig lite trots att allt känns tungt. Att vara lite utav en "umgås med-kompis" OCKSÅ, och inte bara finnas där på det andra sättet. Och visa att man inte försvinner.

2012-05-09 @ 18:37:20
Postat av: Fiona ♥

Juliah du är stark och en bra person in och ut !

2012-05-09 @ 18:46:02
URL: http://sweetdreame.blogg.se/
Postat av: Linn - fotoblogg

Bra skrivet :)

2012-05-09 @ 19:08:54
URL: http://llinnfoton.blogg.se/
Postat av: amanda

tycker väldigt synd om dig faktiskt,jag menar förlorat mamma.pappa och syster jag skulle aldrig klarat av det.Du är så stark av dig!!:)

kram!

FÖRRESTEN!!! Har du någon bror???? svara gärna

2012-05-09 @ 19:10:18
Postat av: Anonym

Du är bäst och finast! Har du någon bästa vän som du umgåtts med längre än 1 år? <3

2012-05-09 @ 22:32:58
Postat av: Isabelle :]

Bra skrivet!

2012-05-10 @ 17:32:08
URL: http://isaloll.blogg.se/
Postat av: Melinda

Hejsan!

Du har ju förlorat din mamma pappa och syster.

Beklagar.

Men vart bor du nu??

2012-05-11 @ 17:40:18
URL: http://themissme.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver! jag förlorade min pappa för 7 månader sen då han fick en stroke och nu ligger mamma på sjukhuset nere i Halmstad och får cellgifter. Sista gången säger de, funkar inte detta så finns det inget mer att göra. Världen är orättvis! Kram

2012-05-13 @ 16:02:34
URL: http://ssssarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0